субота, 7 січня 2017 р.

Як створити інтелектуальний простір? Про симбіоз гуманітаріїв та «технарів»: Сергій Грабовський та Євген Головаха

Так склалося, що коли ведуть мову про українську національну інтелігенцію (чи, що майже те саме, національну інтелектуальну еліту), то зазвичай мають на увазі інтелігенцію гуманітарну. Така вже усталена традиція. І не в останні десятки років, а ще наприкінці ХІХ століття. Коли «українським питанням» справді переймалися майже самі лише високоосвічені гуманітарії, а ще земці, лікарі та агрономи (внаслідок своєї близькості до «простого народу»). Так і повелося, звідти це бачення «перестрибнуло» у наші часи. При цьому зі зрозумілих причин досвід 1920 — 1930-х років, коли ситуація почала докорінно змінюватися, був викреслений із суспільної свідомості, образно кажучи, «винесений за дужки».
Це дається взнаки до сьогодні. За інерцією перед інтелігенцією речники влади ставлять завдання щодо відродження і розвитку єдиного гуманітарного та інформаційного простору, мови, культури та інших соціогуманітарних аспектів. А на додачу ще називають завдання розвитку природничої («точної») науки, високих технологій, медицини, негуманітарних галузей освіти... Взагалі, складається враження, що «нагорі» вважають: із цими завданнями краще впорається бюрократичний апарат, аніж національна інтелігенція, бо вона, крім проблем мови та культури, нічого не бачить і не знає...
Тим часом національна інтелігенція завжди, якщо, звісно, йдеться про модерну націю, а не заблукалий на манівцях історичного часу етнос, — це далеко не тільки гуманітарії, медики чи освітяни, ба навіть військові. З іншого боку, природнича («точна») наука і технологічна сфера («прикладна наука») ніде не є самі по собі підґрунтям ефективного національного розвитку.

Проведемо такий експеримент: уявімо, що в Україні створено цілісний гуманітарний простір, всюди, в тому числі й на радіо і телебаченні, звучить літературна українська мова, лунає чудова національна музика, виходять друком численні талановиті художні книжки... А тим часом у світовому розподілі праці країна грає роль сировинного додатка. Бо частка наукоємного і просто кінцевого продукту у промисловості близька до нуля. Експортує така держава чимало: неперероблену сільгосппродукцію, корисні копалини, ліс-кругляк, металеві заготовки — плюс... свої найкращі уми, яким тут нічого робити. В тім числі гуманітаріїв — мудрагелі шукають інтелектуальної поживи там, де буяє справжнє, повномірне національне буття.
Як на мене, це просто-таки жахлива картина, чи не так?
Утім, жахає й інша, начебто протилежна картина — перетворення України на технократичну державу, де успішно працюють численні наукоємні виробництва, де провідні світові концерни створили свої філії, де на експорт ідуть прилади, автомобілі, кораблі, літаки, ракети тощо. Бо в такому разі теж матимемо відплив найкращих мізків, тільки з іншою мотивацією. Адже інтелігенція в суто технократичній державі цінує лише високу платню і можливість цікаво працювати, а таких спокус за межами нашої країни — у «старій» Європі чи Північній Америці завжди вистачатиме. Отож, «ґуд бай, Україно, для нас головне — це пізнавальний інтерес, добре підживлений фінансами; і де краще платять, там наша батьківщина, ми — ландскнехти науки і техніки».
І хоча в обох окреслених — крайніх — випадках загальна маса населення, очевидно, матиме непоганий, десь так середньоєвропейський, добробут, чи не зникне у такої країни стратегічна перспектива повноцінного розвитку?
Інакше кажучи, цілісний організм національної інтелігенції — це симбіоз (і водночас до певної міри конкуренція) гуманітаріїв (від філософів до поетів, від адвокатів до художників) та природничників і «технарів» (від астрономів до спеціалістів з електрозварювання та експлуатації залізниць). Так само і національна культура включає в себе, за великим рахунком, і мистецтво, і науку. Понад півстоліття тому Чарльз Персі Сноу занадто рішуче, видається, проводив між ними вододіли у вже класичній книжці «Дві культури і наукова революція». Все ж існують певні спільні підвалини, ментальні лейтмотиви, соціально-психологічні настанови, які лежать в основі всіх видів творчості, тим більше на певному національному підґрунті. Але то вже інша тема.
Та повернімося до традиції вбачати в національній інтелігенції самих лише гуманітаріїв. Ще за часів Миколи Кибальчича та Левка Мацієвича було дещо інакше. А надто пізніше, з 1917 — 1918 років, а потім у добу «українізації».
Такі специфічні докази, як документи ЧК-ГПУ-НКВД-МГБ-КГБ, засвідчують: «українські буржуазні націоналісти» вміли не тільки гарно співати, а й робити літаки, вивчати будову атомного ядра та біохімічні процеси. Тому й репресії радянська влада постійно спрямовувала на те, щоб вилучити з числа наукової і технічної інтелігенції «осіб, заражених націоналістичним духом». У 1930-х такі вилучення виливалися в масові розстріли та відправку до ГУЛАГу, в 1960 — 1970-х — у «точкові» арешти, масштабне створення перешкод для захисту дисертацій і кар’єрного зростання, масове «профілактування»...
Назагал, без науки і технологій у сучасному світі — за винятком кількох украй маргіналізованих країн третього світу — неможливе таке обов’язкове підґрунтя повноцінного національного життя, як виробництво валового національного продукту національною ж економікою. Вже тому та частина інтелігенції, яка безпосередньо чи опосередковано «зав’язана» на соціально-економічне життя країни, включаючи також процеси відтворення робочої сили через систему освіти й медицини, також об’єктивно має бути національною. Це просто два виміри цілісного — для «нормальних» націй — суспільного життя. Відтак відновлювати і творити потрібно весь національний інтелектуальний простір. Нехай при цьому представники «двох культур» донесхочу чубляться й дискутують одне з одним, але — докладаючи спільних зусиль до творення модерної країни, де в пошані розум і порядність — чільні чесноти інтелігенції, хоч би в якій царині вона працювала. Яким чином цього можна досягнути на практиці — інша тема, яка потребує серйозних досліджень, тут же відзначу: лише тоді матимемо, нарешті, нормальну українську націю і — що не менш важливо — компетентних лідерів цієї нації.
КОМЕНТАР

«ЯК ВІДТВОРИТИ ПРОШАРОК ІНТЕЛЕКТУАЛІВ»

Євген ГОЛОВАХА, заступник голови Інституту соціології НАН України:
— Щодо категорії інтелігенції, то тут існують досить різні точки зору, адже вона дуже складна. У світовій практиці такої категорії немає. Там є категорія інтелектуалів. Тобто йдеться про людей, які займаються висококваліфікованою розумовою працею і, до того ж, займають таку позицію в суспільстві, яка дає їм змогу не тільки виконувати висококваліфіковані обов’язки, а й грати роль певних авторитетів. Це насамперед професура, представники сфери духовного життя, мистецтва, культури. Це люди, які створюють нове, створюють, якщо хочете, нові смисли. Але в Росії в XIX столітті на базі цієї категорії інтелектуалів виникла така категорія, як інтелігенція. Цю категорію наситили певним змістом: мовляв, інтелігент є начебто кимось більшим за інтелектуала. Інтелектуали створюють нові напрями розвитку культури, науки і мистецтв, а в Росії до цього була додана ще й певна духовна місія — надавати суспільству певний духовний поштовх, тобто виводити його за межі практики і прагматики. Отже, російська інтелігенція — це люди, які створюють духовний світ суспільства. В Радянському Союзі інтелігенцією вважалися просто люди з вищою освітою. Їх так і називали — трудова інтелігенція.
Тому ми маємо обирати або світову традицію, яка ґрунтується на терміні інтелектуалів, або російську дореволюційну традицію, в якій було вироблено нове поняття — інтелігенції, тобто місіонерів. Або ж можна відштовхуватись від поняття інтелігента як просто людини з вищою освітою. Щоправда, зараз, з огляду на те, що якість вищої освіти погіршилася, називати людей, які просто мають диплом, інтелігентами важко.
Але я проти російського месіанства. Переконаний, що ні в кого немає місії. Немає місії ні в сантехника, ні в керівника держави, ні в інтелектуала. Якщо керуватись терміном місії, то створюється певна квазірелігія. Інтелектуалів не треба ні демонізувати, ні ідеалізувати, щоб потім обвинувачувати в тому, що вони, мовляв, не можуть вивести націю з проблем. Інтелектуали в Україні є в різних сферах життя. Але слід визнати, що цей прошарок дуже тонкий з певних причин, а саме — периферійності України в російській та радянській імперіях, винищення прошарку найбільш незалежних, розвинутих інтелектуалів у добу репресій. Вважаю, що завдання нашої вищої освіти полягає в тому, щоб сприяти відтворенню цього прошарку, адже без нього не буде виконано головної функції інтелектуалів — виробити ціннісну, духовну та етичну програму розвитку суспільства.
Одна з проблем наших інтелектуалів полягає ще й у тому, що у них не виробилось усвідомлення власної незалежності від влади. Наша інтелектуальна еліта ще переважно занадто залежна від держави і не зовсім здатна до самостійної діяльності. Тільки по-справжньому незалежний інтелектуал здатен створити те, що потребує суспільство, а не те, що нав’язано владою.
Сергій ГРАБОВСЬКИЙ
Газета:

Немає коментарів:

Дописати коментар