четвер, 24 травня 2018 р.

ІV Сковородинський колоквіум на тему: «Філософія Григорія Сковороди як герменевтика i предмет герменевтики»

17 травня в Інституті філософії відбувся потужний міжнародний захід: ІV Сковородинський колоквіум на тему: «Філософія Григорія Сковороди як герменевтика  i предмет герменевтики». Співорганізаторами його виступили: Інститут філософії імені Г. С. Сковороди НАН України, Інститут літератури імені Т. Г. Шевченка НАН України, Кафедра філософії та релігієзнавства Національного університету «Києво-Могилянська академія», Український Філософський фонд, а також Università degli Studi di Milano. Dipartimento di Lingue e Letterature Straniere, Sezione di Slavistica. До нас приїхала Бартоліні Марія Ґрація, доктор фiлологiї, старший науковий співробітник Міланського університету (Італія) та багато провідних сковородинознавців з усього світу.
                                   
Вашій увазі пропонуємо програму колоквіуму за посиланням: https://goo.gl/2oiTyk


Сторінка події у Facebook: https://www.facebook.com/events/218911235583078/



пʼятниця, 9 березня 2018 р.

Анонс: Круглий стіл «Ідеологія і утопія. Спадщина марксизму і сучасна політична реальність» До 200-річчя з дня народження Карла Маркса.


Інститут філософії   імені  Г.С. Сковороди  НАН України,
журнал  «Філософська думка»,
Український філософський фонд,
За сприяння Міжнародного фонду «Відродження»



Круглий стіл:  «Ідеологія і утопія. Спадщина марксизму і сучасна політична реальність» До 200-річчя з дня народження Карла Маркса.
         13 березня 2018 року, вівторок, 10-00,  вул. Трьохсвятительська,  4, Інститут філософії імені Г.С. Сковороди  НАН України , кімната 318.

Лейтмотиви: - Філософський  профетизм  і радикальні рухи ХХ століття.
-         Критична теорія неомарксизму і сучасні суспільства.
-         Марксистський  дискурс  і квазірелігійність філософії модерну.
-         Марксизм і кровоточива спадщина романтизму.
-         Влада, агресія, примус. Латентна природа марксистського мислення.
-         Маркс  й інтелектуальна лівиця Європи.
-          Марксистська міфологія і маніпуляція свідомістю.
-         Марксизм і тоталітарна держава.

Учасники круглого столу: Олег Білий – модератор.
Євген Бистрицький,  Євген Головаха, Анатолій Єрмоленко, Володимир Єрмоленко, Вахтанг  Кебуладзе,   Роман Кобець,  Віктор Козловський,  Сергій Макеєв,Сергій Пролеєв, Вадим Скуратівський.









Політична філософія ХІХ століття в Україні: запрошуємо на обговорення нової книги!

Запрошуємо ВСІХ на обговорення новісінької книги Володимира Волковського «Ідея суспільності: політична філософія в Україні ХІХ століття» (К.: Академперіодика, 2017).
  
У межах семінару відділу історії філософії України ми будемо обговорювати ідеї книги та дискутувати про неї!

Запрошені дискутанти:
д.філос.н. Михайло БОЙЧЕНКО
к.філос.н. Володимир ФАДЄЄВ

Презентація відбудеться 13 березня (вівторок) о 15.00 в Інституті філософії імені Г.С. Сковороди (вул. Трьохсвятительська, 4), ауд. 421 (4-й поверх)!







четвер, 1 березня 2018 р.

XІ давньоруські історико-філософські читання пам’яті Вілена Сергійовича Горського : ФІЛОСОФСЬКІ ІДЕЇ В КУЛЬТУРІ КИЇВСЬКОЇ РУСІ



Інститут філософії імені Г.С. Сковороди НАН України
Київський національний університет імені Тараса Шевченка,
Філософський факультет
Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
Журнал «Наука і суспільство»

1 червня 2018 року

проводять

XІ давньоруські історико-філософські читання пам’яті
Вілена Сергійовича Горського на тему:


ФІЛОСОФСЬКІ ІДЕЇ В КУЛЬТУРІ КИЇВСЬКОЇ РУСІ


Планується обговорення доповідей, що стосуються:
-         методології історії української філософії;
-         аналізу творчої спадщини В.С. Горського;
-         дослідження філософських надбань Київської Русі;
-         рецепції києворуських джерел в культурі наступних періодів;
-         широкого кола питань, пов’язаних з історією української філософії загалом;
-         створення міждисциплінарної платформи для комплексного вивчення києворуської ідейної спадщини у межах філософії, історії, культурології, мистецтвознавства, філологічних дисциплін тощо.

Заявки на участь у читаннях (форма додається) просимо надсилати до
15 травня 2018 р. за адресою:

01001, м. Київ,
вул. Трьохсвятительська 4, Інститут філософії
імені Г.С. Сковороди НАН України,
відділ історії філософії України, кім. 415,
або на

більш детальну інформацію про попередні заходи див. на сайті: http://fikr.inf.ua



ЗАЯВКА


на участь у XІ давньоруських історико-філософських читаннях:

ФІЛОСОФСЬКІ ІДЕЇ В КУЛЬТУРІ КИЇВСЬКОЇ РУСІ



ПРІЗВИЩЕ_____________________________________________________
ІМ’Я___________________________________________________________
ПО БАТЬКОВІ__________________________________________________

ФОРМА УЧАСТІ (НЕОБХІДНЕ ПІДКРЕСЛИТИ)

виступ з доповіддю
публікація
виступ з доповіддю та публікація

НАЗВА ВИСТУПУ ЧИ ПУБЛІКАЦІЇ_________________________

________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
МІСЦЕ РОБОТИ, ПОСАДА______________________________________
________________________________________________________________
НАУКОВА СТУПІНЬ, ВЧЕНЕ ЗВАННЯ___________________________
________________________________________________________________
АДРЕСА________________________________________________________
________________________________________________________________
КОНТАКТНИЙ ТЕЛЕФОН:______________________________________
E-MAIL:________________________________________________________


середа, 14 лютого 2018 р.

Мирослава Поповича нагороджено орденом Свободи посмертно.

УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ №32/2018
Про нагородження М.Поповича орденом Свободи

За визначні особисті заслуги в утвердженні суверенітету та незалежності України, консолідації українського суспільства і розвитку демократії, багаторічну плідну наукову та громадсько-політичну діяльність постановляю:

Нагородити орденом Свободи ПОПОВИЧА Мирослава Володимировича — директора Інституту філософії імені Г.С.Сковороди Національної академії наук України у 2001 – 2018 роках, громадського і політичного діяча (посмертно).

Президент України П.ПОРОШЕНКО
14 лютого 2018 року




неділя, 11 лютого 2018 р.

10 цитат Мирослава Поповича: пам'яті українського філософа



На 88-му році життя помер відомий громадський діяч, філософ, академік НАН України Мирослав Попович. Юрій Бутусов та Цензор.НЕТ пропонують згадати 10 цитат мислителя про людину, життя і суспільство.

Ірина Бекешкіна. Мирослав Попович – українець із вищих світів

Перша думка, коли я дізналася про смерть Мирослава Володимировича – у небуття пішов цілий світ. Важко коротко охарактеризувати Поповича – він був надто різнобарвною, багатогранною, яскравою особистістю, із розмаїттям інтересів, захоплень, людських контактів, сфер діяльності.
Знаєте, зараз часто зображають колишній Радянський Союз однією сірою фарбою – і нічого позитивного тоді не було, і люди були суцільні “совки”. Але чому ж тоді СРСР так легко рухнув? Так, були люди, які відкрито боролися із радянською системою, але їх дуже оперативно ізолювали від суспільства, вони потрапляли у місця ув’язнення, і їхній голос більш був чутний за кордоном, ніж у радянській Україні. І були люди, які не виступали відверто проти системи, але день у день, самим фактом свого існування та впливу на оточення розхитували зашкарублу, догматичну, пафосну радянську систему.
Пам’ятаю, яке перше враження на мене справив Мирослав Володимирович. Я навчалася на четвертому курсі філософського факультету, а Мирослав Володимирович читав у нас спецкурс з філософії науки. Загалом ця тема була дуже далека від моїх тодішніх занять, але лектор розповідав настільки цікаво, що захопленість предметом виникала сама собою, спонтанно. Та й сам він мав вигляд досить незвичний, як на солідного професора з іменем, – бородатий, із кучерявим волоссям, не стояв за кафедрою, а бігав по аудиторії, не мав жодних записів, постійно вступав у діалог зі студентами, словом, був для нас людиною з якоїсь іншої реальності.
Власне, у мене й потім, коли я вже працювала в Інституті філософії, де Мирослав Попович завідував відділом логіки та філософії наукового пізнання, часто складалося враження, що його закинули до нас якісь вищі сили з інших, більш розвинутих і кращих світів. Ну от чому, навіщо було в радянські часи знати кілька мов? І як, чому хлопець з Житомира, після трьох років вчителювання на селі образ собі тему кандидатської дисертації з французького ірраціоналізму? Як, чому? Загалом слід сказати, що й у ті часи в Інституті філософії було можливе певне вільнодумство, розробки не в руслі “марксистсько-ленінської”. Треба було тільки обрати відповідну тематику. От Мирослав Володимирович й обрав – філософію наукового пізнання, сферу, не цікаву для пильних очей певних інстанцій.
Ставши метром у цій науковій царині, написавши кілька книжок і будучи авторитетом не лише в Радянському Союзі, а й за кордоном, в тому числі й серед західних колег, у другій половині 80-х, Попович, якому вже за 50 років, різко міняє тематику досліджень. На порядку денному – українські культурні традиції – Сковорода, Гоголь, світогляд давніх слов’ян.

І, мабуть, цілком логічно, перейшовши “від слова до діла”, ще за часів Радянського Союзу, наприкінці 80-х, Попович стає одним з засновників Народного Руху. Завважимо: ще в силі Радянський Союз, Комуністична партія, а Попович – поважний доктор наук, з посадою і доброю зарплатнею, і він дуже ризикував, бо ж ніхто не знав, що то буде з Радянським Союзом. Більше того, він став публічним обличчям Руху, представляючи його на теледебатах з Леонідом Кравчуком, який тоді обстоював Комуністичну партію.
І далі, вже в незалежній Україні, Мирослав Попович органічно поєднував глибину і ґрунтовність думок з активною соціальною позицією. Його “Червоне століття”, вочевидь, стане класикою щодо розуміння складних процесів, що відбувалися у ХХ столітті. А видана у 2011 році книжка “Бути людиною” має, на мою думку, увійти до шкільної програми курсу громадянської освіти.
У свої 83 роки постійно ходив на Майдан. Потім став одним із засновників ініціативи “Першого грудня”, завжди принципово й чесно, не намагаючись комусь сподобатися, реагуючи на складні проблеми українського суспільства.
І при всіх своїх заслугах Мирослав Володимирович був зовсім позбавлений такої собі забронзовілості і надзвичайно скромною людиною. Один вражаючий факт. Вже ставши академіком, директором інституту й взагалі відомою людиною, він як жив у своїй скромній квартирі на Академмістечку, яку отримав ще десь років 50 тому, так і залишився жити там до останніх днів. Я не впевнена, що зараз можна знайти когось із директорів інститутів, що живуть в Академмістечку.
Мирослав Володимирович взагалі цікавився багатьма речами. Зокрема, він любив куховарити, сам ходив за продуктами на ринок в Академмістечку, і тамошні тітоньки його просто обожнювати. Ще згадую, вів свого часу кулінарну передачу на “1+1”.
Взагалі згадувати про Мирослава Володимировича можна безконечно. Загалом він втілив у життя мій девіз, якому я, принаймні, намагаюся слідувати: він жив – енергійно, щиро, плідно – до останнього дня свого життя.
Такі люди мають увійти в Пантеон українських видатних Особистостей. Коли кажуть , в нинішньому суспільстві немає героїв, це неправда, просто про них не знають, про них треба більше розповідати. Герої у нашому суспільстві є, і Мирослав Володимирович – один із них.